Autorataharrastajat ry
Home > Races and events > 2012 > JK Enduro, Kotka

JK Enduro, Kotka

5.5.2012 oli vuorossa JK "RTR" -autoilla ajettava endurokilpailu Kotkassa. Vaikka kisa oli tarkoitettu ns. rtr -autoille, niin täysin pilkkua ei viilattu ja viivalle sai tulla myös JK:n x25 rungolla. Päivän teema oli pitää hauskaa, pilke silmäkulmassa hyvän kisatapahtuman muodossa. Ajoajaksi oli asetettu 8 kertaa 30 minuuttia per ura, eli kokonaisaikaa tuli peräti 4 tuntia!

Joukkueita oli mukaan uskaltautunut ihan kiitettävä 13 kappaletta joten luvassa oli kaksi erää. Ensin piti kuitenkin saada selvyys joukkueiden ns. tasoerosta ja sitähän varten autourheilumaailmassa on olemassa aika-ajot, ajoaika oli yksi minuutti, joukkueet saivat valita kuka ajan ajaa, tavoitteena oli saada aikaan yksi mahdollisimman nopea kierrosaika!

Heti treeneissä oli nähty että ARH oli lähtenyt tosissaan kisaan mukaan, vaikkakin huonosti valmistautuen. Jo ajetut koneet ei oikein hyviltä vaikuttaneet enää Kotkassa, liekö liikaa ajettu sittenkin "?" Onneksi Neutron kamat oli paikalla, joten treeneissä heitettiin uutta pannua kehiin ja vauhti oli kohdilla ! Vauhtia riitti myös mainiosti aika-ajoissa, hieno paalupaikka loistavalla kierrosajalla 4,42 sekunttia/kierros, jopa kolme nopeinta kierrosaikaa oli riittänyt paalupaikkaan !

Kilpailun autot :

 

Aika-ajon tulokset :

TQ -auto ja sen aika-ajo kuski : 

Aika-ajoen jälkeen valittiin aloitusurat ja erät...

Ensimmäinen erä :

- vasemmalta Team Korttinen, Team Snooze, Team Heikkilä-Nurkka, Team Ovaska, Team Pekkanen-Somerkoski, Team Purunen, Team Salomaa

Ensimmäisen Erän tulokset :

Toinen erä :

- vasemmalta Team ei alle 100kg, Team ARH, Team Wrecking Crew, Team Rousku Racing, Team Pahula-Salomaa, Team Suoknuuti-Nurkka

Toisen erän tulokset :

Oheisesta taulukosta näette kilpailun kulun :

Kilpailu oli todella hauskaa ja jännää alusta loppuun asti ! Hyvin pian ensimmäisen erän aikana tuli selväksi, että ilman moottorin vaihtoa tätä kisaa ei ajeta. Yksinkertaisesti suljettu pakettimoottori Falcon7 ei kestä 13voltin kovaa ajamista "tuntitolkulla". Joten tärkeää oli valita se hetki, koska tekee moottorin vaihdon -ajaako sen ihan loppuun asti, vaikka kierrosajat putoaa 3-5 kymppiä, vai vaihtaako heti kun ajat tippuu ... siinä lisää hienoa taktista kuviota!

Alusta lähtien ARH:n Eemeli ja Tumppi pitivät kaikkein kovinta vauhtia, moottoria ei oltu mitenkään sisäänajettu, vaan Neutron kassista aamulla summanmutikassa otettu kone, pari treeniminuutit ja se sisäänajo oli siinä. Joten odotettavissa oli se koneenvaihto, se tehtiin sitten tasan siinä vaiheessa kun kymmenen minuuttia oli ajettu neljättä uraa, elikäs yhteensä takana oli tunti ja 40 minuuttia "piikkipaikkaa".. koneen vaihto oli onnistunut, vaikkakin päämekaanikko Eemeli manasi yhden ruuvin hukkumista moottorin sisään -vauhti oli edelleenkin kohdillaan 8-uralla, hiukka yli 4,5sekunttia/kierros -takaa-ajo oli alkanut... 2,5 tunnin jälkeen siirryttiin takaisin piikkipaikalle. Huoli oli kuitenkin olemassa, kestääkö kone loppuun asti "?" Mites renkaat ? Kisaan lähdettiin tasan 1.5mm maavaralla.. kisan jälkeen sitä oli vielä hämmästyttävät 1.2mm jäljellä!

Sitten tuli lunta tupaan 7. uralla, koneen (2.) vaihto.. peliin heitettiin jo käytetty kones, ei hyvä, toinen (3.) käytetty tilalle, ei hyvä, uutta tupaan (4.) ! Ja taas mentiin, nyt kyyti riitti maaliin asti. Todellisuudessa oikealla ajoituksella ja tarkalla sisäänajolla, olisi riittänyt yksi moottorin vaihto, kuten Team Pahula-Salomaa teki! Lopussa tuli sitten Team ARH:lle kiire turvata TOP3 paikka.. helppoa se ei ollut, vimpalla uralla pari kertaa ysikympistä sillan alle ja kaverilta kunnon mälli perään.. taisin vaihtaa kolme faassia ja sitten kävin juottamassa moottorin uudelleen kiinni ja uusi faassi, sitten paketti kasaan ja tarkkaa ajoa, että se kolmas paikka saadaan. Loppuen lopuksi sen saaminen oli varsin helppoa ja ajon jälkeen saatiin olla tyytyväisiä Eemelin kanssa, todellinen työvoitto ! Paalupaikka, neljän moottorivaihdon-neljän faassin jälkeen, hieno kolmas sija !

Loistavan taistelun jälkeen myös Team Suoknuuti-Nurkka joutuivat kilpailun loppupuolella taipumaan podiumin ulkopuolelle. Sen sijaan team Wrecking Crew oli koko kisan alun hieman "piilossa", mutta pääsivät totaalisesti yllättämään ainakin Team ARH:n nousemalla loppua kohti ja kun pääsivät podium paikkaan kiinni, pitivät siitä kiinni loppuun asti ajamalla hienosti toiseksi!

Kilpailun TOP3

Keskellä kilpailun voittajat : Team Tomi Pahula - Arttu Salomaa

Vasemmalla kilpailun kakkoset : Team Wrecking Crew, Tomi Sorsa - Niko Sorsa - Juho Sippola (mr Miinoitettu)

Oikealla kisan kolmoset : Team ARH, Tuomo Iso-Aho - Eemeli Pöysä

 

kilpailun nostalginen osuu.... aarteiden kätköistä oli Aki Opilvo tuonut Vehkalahden Mini Racingin ura-tarroja, joista hän pienen suostuttelun jälkeen antoi myös yhden liuskan ARH:n käyttöön, liekö noin 20 vuotta vanhaa hyväksi todettuja uranumeroita !

 

Kilpailu oli todella hauska ja hyvä henkinen, kuten odotettavissa olikin! Toivon mukaan jatkossa tulee samanlaisia kilpailuja, taktinen osaaminen oli myös hienoa nähdä, koska moottorinvaihtoja on tälläisessä kilpailussa pakko tehdä ! Sen sijaan rengaskulutus oli odotettua pienempää. Aikaisemmin todettu JK RTR -autojen hyvyys isolla maavaralla (1.5mm) tuli myös jälleen todistettua, ei tarvinnut juurikaan ottaa kumia pois Supernatikoista ja siitä huolimatta vauhti ja ajettavuus oli käsittämättömän hyvää !

Kiitos kaikille kanssakilpailijoille ja iso kiitos kilpailun järjestäjille sekä makkaran grillaajalle, se oli oiva lisä päivään ja niitä olikin hyvä mutustella omaa ajovuoroa odotellessa...